جنگ«غیرقانونی» علیه عراق
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

سرباز قدیمی ارتش آمریکا

در بزنگاه مرگ و زندگی

جنگ"«غیرقانونی» علیه عراق را افشا می کند

نوشتۀ دیوید والش

David Walsh

مرکز مطالعات جهانی، 2 آوریل 2013

منطقه : ایالات متحده، خاورمیانه و آفریقای شمالی

مضمون : جنگ ایالات متحده _ ناتو

تحلیل : عراق

 


              

سرباز قدیمی جنگ عراق توماس یانگ (1)، در حال حاضر تحت مراقبت تسکینی در زادگاهش شهر کانزاس ، در میسوری، به سر می برد، او «آخرین نامۀ» تأثر انگیز خود را نوشت. این نامه روی «تروسدیگ»(2) منتشر شد و مخاطب آن رئیس جمهور اسبق ژرژ دابلیو بوش و معاون رئیس جمهور دیک چینی بود.

پروندۀ 2007 تحت عنوان «تن جنگ»(3) (در مجلۀ انگلیسی) به توماس یانگ اختصاص یافته بود که آخرین نامه اش را به مناسبت «دهمین سالگرد جنگ عراق به نام رفقایم سربازان قدیمی عراق می نویسم. این نامه را به نام 4488 سرباز و سرباز نیروی دریائی ایالات متحده که در عراق کشته شدند می نویسم.  این نامه را به حساب صدها هزار سرباز قدیمی مجروح شده، و به جای آنهائی می نویسم که جراحات جسمانی و روانی زندگی شان را ویران کرده است. من یکی از آنهائی هستم که به سختی مجروح شده اند. من در کوران یک دام طی شورشی که سال 2004 در شهر صدر به پاخاست، فلج شدم. زندگی من به پایان می رسد.»

توماس یانگ ادامه می دهد : «این نامه را به حساب این سربازان قدیمی می نویسم که جراحت و نفی خویشتن به دلیل تمام آن چیز هائی که دیدند، تمام چیز هائی که متحمل شدند و تمام اعمالی که در عراق مرتکب شدند، آنها را به خودکشی واداشت، و برای سربازان و سربازان نیروی دریائی فعال می نویسم که روزانه به طور متوسط  یک نفر از آنها دست به خودکشی می زند. این نامه را به نام صدها هزار از یک میلیون عراقی کشته شده می نویسم و به نام مجروحان بی شمار عراقی. من این نامه را به نام همگی مان می نویسم _ به نام زباله های انسانی که پشت سر جنگی که شما برپا کردید بر جا گذاشته است، آنهائی که زندگی شان در درد و ندامت بی پایان سپری می شود.»

توماس یانگ می نویسد : «می نویسم، نه برای آنکه فکر می کنم که شما به نتایج دهشتناک انسانی و اخلاقی دروغهایتان، و عوامفریبی و حرص ثروت و قدرتتان  پی ببرید. می نویسم زیرا که، پیش از مرگم، می خواستم به روشنی بگویم که من و صدها هزار از رفقایم بین سربازان قدیمی، و میلیونها نفر از هم میهنانم، همانند صدها میلیون نفر دیگر در عراق و در خاورمیانه، کاملا می دانیم که شما چه کسانی هستید و چه می کنید.»

در برنامۀ «تن جنگ» سپس مجریان برنامه فیل دوناهو و الین لسپیرو داستان توماس یونگ و بیماری بسیار سخت او و مبارزات دائمی او را علیه جنگ عراق روایت کردند. یونگ پس از 11 سپتامبر 2011 وارد خدمت ارتش آمریکا شد، زیرا به همان شکلی که در آخرین نام هاش توضیح می دهد، «کشور ما مورد حمله قرار گرفته بود.»

 

تن جنگ (2007) : زنان سازمان [مادران ستارۀ طلائی] که فرزندانشان را در جنگ عراق از دست داده اند به همراهی توماس یانگ در واشینگتن راه پیمائی کردند.

 

تنها پنج روز پس از گسیل او به عراق در  کوران آوریل 2004، طی یک عملیات گشتی در محلۀ صدر سیتی در بغداد خودروی آنها مورد حمله قرار می گیرد، سرباز جوان در اثر شلیک گلوله از سوی یک شورشی که در ارتفاع بالا موضع گرفته بود مجروح می شود. این گلوله موجب قطع  ستون فقرات او می شود.

پس از این حادثه او روی صندلی چرخدار سکنا می گزیند، ولی او با معلولیت های دیگری نیز باید مقابله کند، نمی تواند سرفه کند، اختلال در تنظیم درجۀ حرارت بدن، مشکل تکلم، عفونت ادراری و اختلال جنسی.

پس از هیپوکسی مغزی سال 2008 ، یانگ که امرزو 33 ساله است به مجری «تروسدینگ» می گوید «خیلی از دقت عمل و نیروی بالا تنه ام را از دست داده ام. حتی قادر نیستم یک گلوله به خودم شلیک کنم و یا در یک بطری دارو را باز کنم و با «اوردوز» خودم را از بین ببرم.»، «احساس می کردم که به پایان خط رسیده ام [...] تصمیم گرفتم خودم را تحت مراقبت تسکینی قراردهم، و از غذا خوردن امتناع کنم تا بمیرم.»

در فیلم مستند صحنه های هیجان انگیزی هست که نشان می دهد که چگونه یانگ وارد مبارزات ضد جنگ می شود، و صحنه هائی از ملاقات او  با سربازان قدیمی مجروح و اعضای خانواده هایی که فرزندانشان را در جنگ عراق از دست داده اند.

طی اوت 2005، یانگ به همراهی همسرش در آن دوران، به کامپ کیسی، اردوگاه اعتراضی که به ابتکار سندی شائن ایجاد شده بود رفتند و مقابل دهکدۀ ژرژ دابلیو بوش در کراوفورد در تگزاس دست به تظاهرات زدند.

متأسفانه، انگیزه های مجریان این فیلم مستند واقعا از اصالت کافی برخوردار نبود. «تن جنگ» با سخنرانی افتضاح آمیز به نفع حزب دموکرات و به اصطلاح تعهد آن به مبارزه علیه جنگ به پایان رسید. قهرمان ضمنی این فیلم مستند رابرت بیرد سناتور اسبق دموکرات از ویرجینیای غربی بود که در صحنۀ پایان فیلم به نمایش گذاشته شد.

به شکل طنزآمیزی، جنبش ضد جنگ رسمی، کع شخصیت هائی مانند فیل دوناهو به آن تعلق دارند، مجری اسبق بحث تلویزیونی، وقتی «تن جنگ» در حال تهیه بود، روی نقطۀ انحلال قرار داشت. پیروزی دموکراتها در انتخابات نوامبر 2006، شخصیت بزرگ حزب فورا اطمینان دادند که اتهامی علیه بوش وجود ندارد و تأمین مالی جنگ عراق و افغانستان ادامه خواهد یافت. پیروزی اوباما این جریان را تکمیل کرد.

به تعبیر خود توماس یانگ «جنگ عراق بزرگترین اشتباه استراتژیک در تاریخ ایالات متحده بوده است» و در نامه اش می گوید که اگر در جنگ افغانستان مجروح شده بود تا این اندازه احساس ناامیدی نمی کرد چرا که علیه نیروهائی انجام گرفته که حملۀ 11 سپتامبر را به وجود آوردند.

با این وجود، هیچیک از شخصیت های حزب دموکرات، حزب امپریالیست آغشته به خون، چنین جملات صادقانه و دقیقی را بر زبانشان جاری نساختند : «من برای آزادی سازی عراق به ارتش نپیوستم، یا برای متوقف ساختن برنامۀ تولید سلاح کشتار جمعی، و نه حتی به شکلی که می گویید برای ایجاد دموکراسی در عراق و در خاورمیانه. من برای بازسازی عراق با نفت این کشو ربه ارتش نپیوستم. ولی این جنگ برای ایالات متحده 3000 میلیارد دلار هزینه داشته است. و مطمئنا برای جنگ پیشگیری کننده به ارتش نپیوستم. جنگ پیشگیری کننده بر اساس حقوق بین الملل غیر قانونی اعلام شده است. به عنوان سرباز در عراق، حالا می دانم و می توانم بگویم که از حماقت ها و جنایات شما حفاظت می کردم.»

توماس یانگ در مورد وضعیت جسمانی خود می نویسد «من از مواد بی حس کننده اشباع شده ام و زندگی من از من دور می شود...با این واقعیت باید رویاروئی کنم که صدها هزار فرد آدمی، به انضمام کودکان، و خودمن، توسط شما قربانی شده ایم، و ما تنها قربانی حرص و طمع شرکت های نفتی بودیم و هستیم، قربانی اتحاد شما با رژیم های سلطنتی سراپا نفت عربستان سعودی، و همسایگان امپریالیست کاملا بیمار شما.»

یانگ در پایان نام هاش می نویسد « من مانند بسیاری از سربازان معلول قدیمی دیگر از فقدان شیوۀ درمانی مناسب و غالبا بی تأثیر رنج می بریم که غالبا از سوی وزارت سربازان قدیمی عرضه می شود. من نیز مانند بسیاری از سربازان قدیمی دیگر به این نتیجه رسیده ام که جراحات روانی و جسمانی ما هیچ ارزشی برای شما ندارد، و شاید برای هیچیک از سیاستمداران. از ما استفاده کردند. به ما خیانت شده است. و ما را به حال خود رها کردند[...] برای من زمان آن فرانسه بود که حساب پس بدهم. زمان شما نیز فراخواهد رسید. آرزوی من این است که در مقابل دستگاه عدالت محاکمه شوید.»

نامۀ توماس یانگ و وضعیت او حاکی از تراژدی اسفناک جنگ های عراق و افغانستان، تخریب و مرگ بیهودۀ صدها هزار، و  شاید میلیون ها انسان است، که تماما قربانی حرص و طمع قدرت ایالات متحده برای تسلط بر جهان شده اند. وقت حساب رسی به اعمال نخبگان آمریکائی نزدیک می شود.

David Walsh

Article original, WSWS, paru le 22 mars 2013

پی نوشت :

Tomas Young1)

Truthdig.com2)

نوعی تلویزیون و سایت دربارۀ واقعیات روزمره و افراد روزمره و غیره با حضور خود این افراد

Body of War 3)

منبع :

http://www.mondialisation.ca/un-veteran-de-larmee-americaine-a-lagonie-denonce-la-guerre-illegale-en-irak/5329509


April 5th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی